کم شنوایی و علل مختلف آن و کاربرد سمعک
نوشته شده توسط : رومینا علامه

افراد کم شنوا بعضی از صداها را اصلا نمی شنوند، افراد با افت شدید یا عمیق هیچ کدام از صداهای گفتاری را نمی شنوند مگر اینکه در محدوده ای نزدیک به آنها داد بزنند. افراد با افت ملایم تا متوسط به احتمال زیاد بعضی از صداها را می شنوند و بعضی دیگر را نه. به ویژه واج های آهسته تر که معمولا هم خوان ها هستند، ممکن است به سادگی شنیده نشوند. برای مثال شاید توالی صداهای (i e a a r) از عبارت peak the black harp”" ناشی شده باشد، اما ممکن است در عبارت “kick the cat hard” شنیده شود (وقتی هم خوان ها به درستی درک نشوند بین هر دو عبارت از نظر بار آوایی واکه ها تفاوتی نیست). برای آنکه صدا ها قابل شنیدن شوند، سمعک ویدکس باید صدا را تقویت کند، و این کار را خیلی خوب انجام می دهد.
افراد دارای کم شنوایی به سختی گفتار را درک می کنند چون قسمت های ضروری بعضی واج ها برایشان قابل شنیدن نیست. اصوات توسط فرکانس هایی که حامل بیشترین انرژی هستند تشخیص داده می شوند. برای مثال اگر واکه ی oo از واکه ی ee متمایز می شود به دلیل محل دومین فرمانت آن است همان طور که در شکل 1-1 نشان داده شده است .

 

اجزای high frequency گفتار ضعیف تر از اجزای  low frequencyهستند. بنابراین  تقریبا در 90 درصد بزرگسالان کم شنوا و 75 درصد بچه های کم شنوا، شدت آسیب از Hz 500 تا Hz 4000 بدتر می شود بنابراین فواید سمعک برای کم شنوایان اطلاعات high frequency را از دست می دهند. چون بلندی گفتار توسط اجزای  low frequency تحقق می یابد و افراد کم شنوا وقتی نمی توانند گفتار را در بسیاری از شرایط محیطی درک کنند، ممکن است نتوانند افت در سیگنال گفتاری را تشخیص دهند. توضیحاتی از قبیل اینکه گفتار به اندازه ی کافی بلند است اما به قدر کافی واضح نیست عادی خواهد بود.





:: برچسب‌ها: سمعک , سمعک زیمنس , سمعک استارکی , سمعک اینترتون , سمعک اتیکن , سمعک یونیترون , سمعک ویدکس , سمعک فوناک , خرید سمعک , بیمه سمعک ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: